Levák ve škole

Zdroj: Isifa/Thinkstock
Před nástupem do školy mnohé rodiče ani nenapadne, že by dítě levák mohlo mít více problémů než pravák. Dítě zvládá kreslit levou rukou, proto se rodiče domnívají, že bude také dobře psát. Ostatní činnosti každodenního života si přizpůsobuje, takže je dobrý předpoklad, že v tom bude pokračovat i ve škole. Přesto ale často nastávají drobné i větší problémy, které málokdy dítě zvládne bez pomoci vyřešit.

Ve třetím článku ze série o levácích si přiblížíme možné potíže, které mohou pro leváka ve škole nastat a poradíme, jak jim předcházet.

Kreslení

Levoruké děti většinou velmi rády kreslí. Mají totiž vyvinutější pravou mozkovou hemisféru, kde je umístěno prostorové vnímání, rozeznávání barev, fantazie a emocionalita. Problém však nastává, když má dítě něco vybarvit nebo se držet předlohy. Nejen že předloha bývá v sešitě umístěna vlevo, takže si ji děti při kreslení zakrývají, ale také to brzdí jejich přirozenou fantazii a dítě taková práce nebaví.

I obyčejné ořezávání pastelek může být pro leváka velmi náročné, pokud mu rodič předem nekoupí ořezávátko určené pro leváky.

Tvůrčí činnosti

K ručním pracím mají leváci blíže než praváci ze stejného důvodu, jako milují kreslení. Zásadní problém je však v tom, že učitel i rodič předvádějí tyto činnosti pravou rukou a málokdy berou na leváky ohled. Dítě tak musí složitě vymýšlet jiné postupy, které jsou mnohdy daleko složitější a ne vždy vedou k očekávanému výsledku.

Ideální cestou je, když se rodič pokusí učit dítě činnost rovnou levou rukou. Sám tak zjistí, jak je vše pro dítě těžké, a mnohdy rychleji přijde na to, jak dítěti pomoci. Často se tak předejde nechtěným zlozvykům a dítě je navíc pro činnost motivovanější, když vidí, jak se máma nebo táta snaží pochopit jeho svět.

Psaní

Po technické stránce by nemělo psaní dělat problém, pokud dítě umí i kreslit, protože princip je u těchto dvou činností stejný. Hlavní úskalí je v tom, že i písmo je přizpůsobeno pravákům. Píše se zleva doprava, takže si dítě maže, co právě napsalo, a opět nevidí předlohu umístěnou vlevo. Navíc si ve většině školních tříd kvůli vlevo umístěným oknům stíní.

Bez včasné pomoci si dítě samo začne hledat způsob, jak tyto problémy řešit. Kroutí zápěstím, křečovitě svírá tužku a zvedá ruku. Učitel nebo rodič by měl včas zakročit a ukázat dítěti, že si má sešit otočit opačně než pravák, tedy levým okrajem nahoru, že má držet zápěstí pod linkou, aby vidělo, co právě napsalo, a že má, na rozdíl od praváka, při psaní pohybovat celým předloktím, čímž se sníží křečovité sevření tužky. Samozřejmostí by měly být i kvalitní psací potřeby, které jsou již dnes k dostání i ve verzi pro leváky.

Čtení

I přesto, že většina leváků díky své fantazii tíhne k četbě, čtení v sobě skrývá snad nejvíce obtíží. Levák se tak na první pohled může dokonce jevit jako silný dyslektik. Intuitivně se totiž dívá nejdříve na písmena vpravo a pak teprve přejde na začátek slova. Oči mu tak neustále těkají, a zejména při hlasité četbě dochází k různým přesmyčkám a záměně písmen. Aby se s tímto problémem vyrovnali, musí leváci číst velmi pomalu.

Nejlepší pomoc tedy je povzbuzovat dítě ve čtení nahlas a ponechat mu jeho vlastní tempo. Jedině tak se zamezí často dalšímu problému, který mívají leváci při hlasité četbě, a to nepochopení významů slov. Levákům totiž velmi často dělají problém abstraktní pojmy, které nejdou spojit s konkrétní představou. Levák se u takového pojmu zastaví a ztratí přehled o obsahu celé věty.

Pravopis

Chyby v pravopise úzce souvisí s dovedností číst, proto i leváci podávají často v pravopise slabé výkony. Hlavními chybami jsou záměny písmen a obtížné hledání vlastních přepisů.

Proto levákům mohou pomoci tzv. dyslektické třídy. Je v nich pomalejší tempo výuky a provádí se zde různé uvolňovací cviky, které jsou pro leváka velmi prospěšné.

V takové třídě je většinou méně žáků, takže se učitel může levákovi individuálně věnovat. Nezapomeňte na to, že leváci i dyslektici bývají často velmi nadaní, jen se jim musí podat pomocná ruka!

 

V příštím článku o levácích představíme různé pomocné cviky pro leváky.

Levák ve škole patří do témat
  • Josef J. 01.09.2015 23:13:01

    Školní výuka způsobu/metody psaní pro leváky je zcela chybně odvozena od předpokladu, že levá a pravá ruka jsou stranově opačné, takže pozice psaní a sešitu (tedy pracoviště při psaní) by měla být také jen stranově převrácena. Tímto způsobem skutečně pak následně leváci do písma nevidí, musí při psaní strkat, což je velmi obtížné. Leváci si pak hledají, jak se tomuto způsobu psaní, který se v našich šklách učí vyhnout. Jakmile po 2. - 3. třídě klesá tlak na dodržování této metody (Sovák), přecházejí postupně k hornímu psaní. Při něm je poloha a otočení sešitu souhlasná s praváky, ruka nad řádkem umožňuje levákovi táhnout psacím prostředkem, vidět do písma a dodržovat parametry písma, které je pro praváky (např. i sklon písma). Úchop není křečovitý, jak se laici mylně domnívají - to, že to některým pravákům připadá "divné" a "nepřirozené", je samozřejmě možné. Tento problém je dostatečně vysvětlen jedním naším pedagogem (www.levactvi.cz). Už v dospívání a dospělosti kolem 80% leváků píše právě tímto horním způsobem - stačí se jen porozhlédnout kolem sebe. Proč naše školství trvá na metodě psaní, která nikam nevede, protože je chybná a zdržuje dětí i učitele od jiných podstatnějších činností? Proč se pak nakonec leváci musí naučit psát praktičtěji po mnoha pokusech vlastní silami, je vlastně záhadou. Takovýchto záhad je ale v našem školství velmi mnoho.

    Není pravdou, že by leváctví bylo spojeno s dysgrafií, dyslexií či dysortografií - takové výzkumy se u nás ani v jiných zemích nedělaly a nic takového není prokázáno, takže to jsou jen domněnky spec. pedagogů, kteří pracují jen s vybranými leváky, kteří mají potíže, takže je to svádí k zobecnění a závěru, že to tak prostě je. Takovéto potíže mají i praváci - kdyby se postupovalo touto argumentační cestou, dospěli bychom k závěru, že právě praváctví je příčinou těchto obtíží. Kolik dětí z populace se dostane do PPP, je skutečně vyšetřeno na leváctví a praváctví, aby se z toho dalo něco skutečně vyvodit? Kolik je ve skutečnosti dětí, které tyto obtíže mají, a kolik z nich PPP v tomto ohledu v dlouhodobém horizontu samy "vyrobily"?

    Ve školních výsledcích spojených s jazykovými dovednostmi a psaní jsou na tom leváci úplně stejně, čtení a psaní v tom nehraje roli. Ostatně to potvrdí většina učitelek prvního stupně.

    Jo, asi jsem otravný, ale při psaní takovýchto příspěvků je potřeba na to jít s trochou selského rozumu, když ho nemají naši specialisté. Pedagogika není žádná věda, ale koncetrace generačních zkušeností a z nich odvozených pravidel, které se velmi často prolínají se zbožnými přáními a různou pedagogickou ideologií - podle toho to také vypadá. Uf.

  • Vlladmír Šmídl 25.04.2014 04:55:07

    V první třídě jsem plynule četl česky, azbuku jsem se naučil sám ze zápisníku, který mi daroval otec. . Jediné, co se mi vymstilo, byla šikana, spočívající v povinném psaní pravou rukou. Na ZDŠ dostávali ti, kdož ode mne opisovali jedničky, já dvojku za ,,nedbalou " úpravu. Horší to bylo s technickým kreslením (,,nedbalé náčrty od ruky ")
    a nejhorší se schopností na vysoké škole si stihnout udělat jakékoli poznámky z přednášek. To jsou důsledky tmářství jež u nás přežilo až do 60. let. Dnes propisku nevlastním, pokud nepíšu na klávesnici (psací stroj jsem si pořídil v 16 letech) a chci si něco poznamenat, mám foťák a diktafon. Psaní je fuj! Časem se totiž rukopis zhoršuje a je stále hůře čitelný.

  • Libena 12.10.2012 18:25:32

    Muj syn je levak. Ve skole mel nejhezci rukopis, velmi hezky maluje. Nikdy nemel s nicim problem. Pouze ve vytvarne vychove, kdyz pletli rukavice, tak nemohl pochopit postup, protoze pani ucitelka to vysvetlovala samozrejme pro pravaky. Takze jsem doma nastoupila ja jako odborny poradce a zvladli jsme to taky, levou rukou. To bylo nekdy ve 4. tride. Problem spis melo okoli: "Proboha, jak drzis tu pastelku, dej si to do prave ruky atd." Tyto poznamky me vzdycky vytacely.

  • Lucka 10.10.2012 22:59:35

    Chtěla bych se zeptat paní autorky zda má speciálně pedagogické vzdělání.

    • Re: Jana V. 11.10.2012 12:43:06

      Částečně - jsem výchovná poradkyně. Samozřejmě tyto postupy nejsou nutné nebo nemusí sedět každému. Vše je individuální. Někdo pomoc potřebuje, jiný ne.

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Školák a předškolák patří do témat

Adresář

Diskutujte na téma Školák a předškolák

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku